Wie zou je moeten volgen om gemotiveerd te blijven

Wie zou je moeten volgen om gemotiveerd te blijven

Het zal je niet verbazen als ik zeg dat lichaam en geest samen 1 zijn. Ondertussen heb ik 17 jaar trainingservaring in de sportschool en ik zal liegen dat het altijd makkelijk is geweest. Toen ik begon met fitness was ik 15 jaar onzeker over wat mijn potentie was maar gemotiveerd tot op het bot. Aangezien ik de kleinste van mijn voetbalteam was moest ik de sportschool in om groter en gespierder te worden. Maar hoe?

Ik begon tijdschriften te lezen zoals de ‘Mens Health’, ‘Muscle & Fitness’ en ‘Sport en Fitness’ en probeerde zo goed als alles wat er in stond. Er was nog geen YouTube, maar wel één supplementen winkel in de binnenstad Enschede (de Heurne). Ik liep naar binnen, kocht mijn eerste potje creatine en ik vroeg verkoper (aka bodybuilder) achter de toonbank het hemd van het lijf over oefeningen en trainingsschema’s. Hij schreef mijn eerste trainingsschema op een leeg a4tje en daar ging ik weer!

Tegenwoordig heb je Google, YouTube, Instagram, Facebook. Perfect! Je hoeft geen ‘geluk’ meer te hebben om de juiste mensen tegen het lijf te lopen die dezelfde interesses hebben of op zoek naar een coach die jou meer kan vertellen over een bepaald onderwerp. Je kan ze in één dag gevonden hebben. Natuurlijk afleiding ligt op de loer, maar dat is een onderwerp waar ik het niet over ga hebben. Je hebt een coach nodig of je het nu wil of niet. Leer van mensen die hebben bereikt wat jij wil bereiken. Ze houden je gemotiveerd en geïnspireerd. Je kunt een beroep op ze doen wanneer je maar wil, want je draagt ze met je mee in je broekzak.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar YouTube. In de afgelopen jaren heb ik een aantal Youtube coaches gehad waar ik veel van heb geleerd en nog steeds van leer. Als jij gemotiveerd wil blijven dan moet je willen doorleren, vooral als het gaat over mindset, motivatie en discipline. Hieronder wil ik je introduceren aan een aantal mensen die je echt zou moeten volgen als gelooft dat je meer uit jezelf kunt halen!

Tony Robbins

Ik begin gelijk met een van mijn grootste inspiratiebronnen. Als je hem nog niet kent dan gaat er een wereld voor je open. Hij is een van de bekendste en succesvolle Amerikaanse life coaches, spreker en schrijver van dit moment. Hij heeft verschillende boeken geschreven waarvan 1 in het Nederlands is vertaald (‘stap in je grootsheid’). Hij heeft tal van audioboeken en immens veel aan Youtube materiaal. Wil je weten wat jou drijft als mens, wat jou gemotiveerd houdt en hoe je als mens constant progressie kan maken? Kijk al zijn video’s dan begrijp je wat ik bedoel.

Tom Bilyeu

Ik volg hem nog maar vrij recent, maar tot nu toe ben ik al meerdere keren verrast. Hij interviewt verschillende succesvolle en bijzondere mensen met allemaal een eigen verhaal. Zijn manier van interviewen zorgt voor diepgang en inzichten van de mensen die hij spreekt. De onderwerpen die hij bespreekt gaan over gezondheid, anti veroudering, motivatie, geld, succes gewoonten, fitness en alles wat daar meet te maken heeft.

Bob Proctor

Als je ‘The Secret’ heb gezien dan weet je waarschijnlijk wie ik bedoel. Hij zou je wijze opa kunnen zijn waar je naar toe gaat voor advies. Zijn theorie over de conscious mind (bewustzijn) en subconscious mind (onderbewustzijn) geeft jouw een nieuw inzicht over hoe jouw gedachtes invloed hebben op jouw acties.

David Goggins

Dit is een van de hardste mannen op aarde. Deze voormalig Navy seal heeft het Guinnes record voor de meeste pull ups binnen 24 uur. Hij is een marathon en ultra marathon loper die veel successen maar ook vooral veel tegenslagen heeft gekend in zijn leven. Hij heeft dag routines die de meeste mensen waarschijnlijk als extreme beschrijven en heeft een doorzettingsvermogen die niet van deze planeet lijkt te zijn. Ook al zou je maar 10% van zijn discipline en doorzettingsvermogen leren, dan zit je al ruim boven het gemiddelde van de maatschappij.

Ben Greenfield

Hij wordt ook wel een Bio-Hacker genoemd. Hij hackt o.a. zijn eigen gezondheid, immuunsysteem en prestatie vermogen zodat deze beter gaan functioneren. Dit doe hij door het nemen van bijvoorbeeld koude douches, het eten en drinken van bepaalde voedingsmiddelen en supplementen en het dragen van nogal nerdie brillen en hoofddeksels met een soort infrarood licht die neurotransmitters in de hersenen activeren. Kortom controversieel, maar iemand moet het doen.

Ken jij nog iemand die we echt zouden moeten volgen? Laat het weten in de reacties.

Wat eet je als eerste maaltijd na het vasten

Wat eet je als eerste maaltijd na het vasten

Vasten is goed voor je algehele gezondheid en werkt perfect voor je vetverbranding en spieropbouw. In mijn vorige artikel ‘intermitterend vasten’ leg ik kort uit waarom. Als je eenmaal gewend bent aan vasten dan is het makkelijk. Lichamelijke signalen die normaal voor een honger gevoel zorgen worden steeds minder en je knorrende maag is na een paar dagen zo goed als verdwenen. Iedereen die een periode heeft gevast weet dit. Tijdens het vasten geef je jouw verteringsstelsel eigenlijk wat rust. Het maagslijmvlies en de bacteriën in je darmen veranderen een beetje en enzymen en spijsverteringssappen die nodig zijn voor het verteren van voedsel worden voor even niet aangemaakt. Dit zijn allemaal gezonde en natuurlijke processen.

Nog even kort..

Na zo’n 10 uur niets gegeten te hebben is jouw lichaam overgeschakeld naar vetverbranding. Als je 16 uur hebt gevast betekent dit dat je effectief 6 uur puur vet hebt verbrand. Hoe langer je vast, des te meer vet je verbrand. Als je langer dan 3 dagen wil vasten dan is het aan te raden dit onder begeleiding van een specialist te doen. Hoe langer je vast, hoe langzamer je voeding weer wil introduceren. Jouw lichaam is na het vasten veel scherper voor de opname van voedingsstoffen uit je eerste maaltijd, dus wat je als eerste eet is erg belangrijk. Je kunt om veel verschillende redenen vasten maar hier gaan we het hebben over vetverbranding en spieropbouw.

Vetverbranding

Train je niet en doe je het puur voor vetverbranding en gezondheid? Breng dan jouw verteringsproces op gang met makkelijk verteerbaar voedsel zoals o.a.:

  • Rijp fruit en groente;
  • Verse groente soepen en bouillons;
  • Bottenbouillon van dieren of vis;
  • 50/50 smoothie met fruit en groente;
  • Een verse salade met groene bladgroente, groente en/of fruit;

Laat zware koolhydraten uit brood, pasta, rijst en dergelijke nog even links liggen. Kies voor plantaardige producten en vermijd dierlijke eiwitten en vetten in je eerste maaltijd.

Spieropbouw

Als je vast maakt jouw lichaam meer testosteron en natuurlijk groeihormoon aan. Krachttraining doet dit ook. Train je tijdens het vasten dan heb je een dubbele combo te pakken. In tegenstelling tot wat vaak beweert wordt kun je prima spiermassa opbouwen terwijl je vast, zonder dat het een negatief effect heeft op je spiermassa. Het klopt wel dat je koolhydraten en eiwitten nodig hebt om spiermassa op te bouwen. Eet daarom op trainingsdagen als eerste maaltijd een combinatie van koolhydraten (met een hoge glycemische index) met snel verteerbare eiwitten.

Koolhydraten zorgen voor de aanmaak van insuline. Vasten verbetert de insulinegevoeligheid. Dit betekent dat jouw lichaamscellen goed reageren op insuline. Insuline opent de cel zodat koolhydraten, maar ook eiwitten (en vetten) naar binnen kunnen. Het eten van koolhydraten (met een hoge glycemische index) gecombineerd met eiwitten bevorderd de opname en verwerking van eiwitten in de spiercel. Insuline verhoogt het transport van eiwitten (aminozuren) richting de spiercel en stimuleert de eiwitsynthese in de spiercel. Dit is zeer gunstig op dagen dat jouw spieren wel wat extra herstel kunnen gebruiken. Drink bijvoorbeeld een shake met 2 stuks fruit en plantaardige eiwitpoeder (of Whey) als eerste maaltijd na het vasten op trainingsdagen en als eerste maaltijd op hersteldagen als je spierpijn hebt.

Wat je eet na het vasten is helemaal afhankelijk van je dag en doelstelling. Time je maaltijden goed om het maximale effect te behalen m.b.t. je doelstelling. Laat in een reactie weten wat je in de toekomst nog meer wil weten over vasten.

Mijn ervaring als trainer bij Robbie Personal Training

Mijn ervaring als trainer bij Robbie Personal Training

Na veel pogingen te hebben gedaan om een stage plek te kunnen vinden voor de opleiding fitness trainer A en B kwam ik uiteindelijk bij Robbie terecht. Tijdens ons kennismakingsgesprek werd al snel duidelijk dat we allebei heel erg veel passie hebben voor de sport en ook de toewijding aan de levensstijl die daar bij hoort. Zo doende, na een ontzettend zenuwachtig gesprek, kreeg ik de kans om mijn stage periode te kunnen beginnen. Mijn stage periode duurde 3 maanden en in die 3 maanden werd ik flink voor de leeuwen gegooid. Ik had erg veel te leren maar dankzij goeie instructies en duidelijke uitleg kon ik alles goed in mij opnemen en omzetten naar mijn eigen manier van training geven.

Na mijn stage periode kreeg ik de kans om een half jaar bij Robbie te mogen werken om zo door te kunnen leren en ervaring op te doen met de small group trainingen. Rond deze tijd begon ook het 2e gedeelte van de opleiding. Ik heb de hele zomervakantie toegewijd aan het zo veel mogelijk leren van o.a. de small group trainingen en het ontwikkelen van mijn eigen trainingsstijl. Blijkbaar ging het goed want ik mocht 2 weken ‘de zaak’ draaiende te houden tijdens de vakantie van Robbie. In die 2 weken draaide ik alle small group trainingen en mocht ik een paar PT sessies overnemen. Wat echt ontzettend spannend was, want er zaten mensen bij met specifieke doelen en fysieke aandachtspunten. Om mij goed voor te bereiden op mijn eerste PT sessies heb ik uren en uren internet uitgeplozen en oefeningen zelf uitgeprobeerd om mijn eerste PT sessies te perfectioneren. Zoals ik al eerder zei werd ik ook nu weer voor de leeuwen gegooid.

Aan het eind van de vakantie (begin september 2017) kreeg ik van Robbie de kans om met mijn eerste echte officiële PT traject te starten. Niet 1 op 1 maar gelijk een duo (1 op 2) PT traject! Dit was voor mij een hele stap want nu begon het serieuze werk. Nu moest ik niet alleen de trainingen voorbereiden maar ook advies en tips geven qua voeding, levensstijl, een plan van aanpak en welke doelen er gehaald moesten worden. Niet voor 1 persoon, maar gelijk voor 2. Het was een hele klus om mijn draai te vinden met deze duo PT en hoe ik mijn uitleg en enthousiasme kon overdragen.  Na verloop van tijd ging dit steeds beter en nu (1 jaar later) heb ik met dit duo PT traject hele mooie resultaten behaald!

Tijdens mijn eerste half jaar contract heb ik steeds meer mensen 1 op 1 en 1 op 2 training mogen geven en zo ben ik heel erg snel, heel erg veel gaan leren. Het ging zelfs zo goed dat ik een nieuw contract aangeboden kreeg van weer 6 maanden. Tijdens mijn 2econtract ronde ik mijn personal training opleiding af en kon ik me richten op werk. Ik had een nul uren contract maar tijdens dat half jaar ging ik van 10 uur in de week naar gemiddeld 30 uur. Dit is allemaal te danken aan Robbie omdat hij mij de kans gaf om te groeien als personal trainer, small group trainer maar ook als persoon zelf.

1 ding waar ik echt van versteld ben gaan staan is dat ik zelf flink ben veranderd. Ik heb namelijk geleerd dat als ik iemand wil helpen of wat wil leren, ik eerst naar mezelf moet kijken. Als iets niet goed gaat en ik kan zelf niet zien waar, hoe kan ik dan verwachten dat het bij de ander wel goed gaat? Nu ik mij daar bewust van ben kan ik mijn trainingen nog beter op niveau aanpassen zonder dat ik belangrijke stappen over sla.

Nog niet zo heel lang geleden heb ik jaar contract gekregen en ben ik weer begonnen aan een nieuwe personal training opleiding om mij nog meer te verdiepen in het vak. Ik kan niet wachten op de opkomende uitdagingen en ik hoop nog heel veel te leren en mensen te helpen.

Maak een afspraak met Thom
Koolhydraatarm eten.. je vriend of vijand?

Koolhydraatarm eten.. je vriend of vijand?

Van alle diëten is het koolhydraatarme dieet misschien wel het meest populair. Je kent vast iemand in je omgeving die op deze manier flink gewicht heeft verloren. Misschien heb je zelf wel eens een tijdlang koolhydraatarm gegeten en daar flinke resultaten mee behaald. Is koolhydraatarm eten op de lange termijn wel of geen goed idee?

Koolhydraatarm

Kortgezegd schrap je dus zo goed als alle koolhydraten uit je voedingspatroon. Het gaat voornamelijk om de ongezonde koolhydraten zoals bijvoorbeeld witbrood, witte pasta en rijst. Maar ook de koolhydraten afkomstig uit gezonde bronnen zoals peulvruchten, granen, fruit, e.d. worden in veel diëten simpelweg vermeden. Mensen zijn bang geworden voor het eten van koolhydraten en doordat je er zoveel van af valt lijkt het dan ook de sleutel tot succes om ze dus gewoon niet meer te eten. Door fabrikanten wordt hier slim op ingespeeld met bijvoorbeeld koolhydraatarme broodjes en crackers. Onzin, of toch niet?

Ketose

Ja, ook ik heb jaren geleden 2 weken lang strikt koolhydraatarm (Keto) gegeten en ben toen 4,5 kg afgevallen. Helaas was een groot deel watergewicht en een beetje spiermassa. Wat je bereikt met het schrappen van koolhydraten uit je dieet, is dat je lichaam in staat van ketose raakt. Je lichaam is gewend om koolhydraten als directe bron van energie aan te spreken. Wanneer je lichaam in staat van ketose verkeert spreek je een andere vorm van verbranding aan. Namelijk vetverbranding. Je bereikt dit als je gemiddeld onder de 50 gram koolhydraten per dag nuttigt. Wanneer je bijvoorbeeld aan het vasten bent, schakelt je lichaam ook over op het verbranden van vet voor energie. Maar dat heeft te maken met het feit dat er dan helemaal geen directe energie uit voeding kan worden gehaald. Ketose is niet ongezond. Ons lichaam is vanuit de oertijd gewend om te overleven in periodes van schaarste. Echter is er in Nederland voor de meeste mensen geen sprake meer van schaarste op het gebied van voedsel. Wanneer je koolhydraten achterwege laat blijft je lichaam in staat van ketose en blijf je vet verbranden. Dat klinkt als een prima plan toch?

Zijn er voordelen?

Koolhydraatarm eten betekent ook dat je geen koekjes, snoep, chips, suikers etc. meer eet. Dit is een hele goede stap! Wanneer je glucosereserves op zijn raak je vaak ook veel vocht kwijt. Dus hoppa, die weegschaal doet leuk mee in het begin. Doordat je vaak ook laag in je calorie inname blijft val je in de eerste periode heel veel af. De (met name dierlijke) vetten en eiwitten geven je een lang verzadigd gevoel en doordat je van je suikerverslaving af komt, je bloedsuikerspiegel lekker stabiel blijft, voel je je energiek en blij.

Maar laten we nu eens de andere kant van dit verhaal bekijken. Want nu lijkt het nog steeds een goed idee om van koolhydraatarm eten je leefstijl te maken. Ondanks dat er hele gezonde stappen zijn gezet, zoals het achterwege laten van bewerkte voedingsmiddelen en suiker, heeft koolhydraatarm eten ook een enorm ongezonde uitwerking op het menselijk lichaam.

Wat kunnen de gevolgen zijn

Wie namelijk koolhydraatarm eet, eet vaak veel dierlijke eiwitten en vetten. Hier hebben we direct het grootste nadeel te pakken. Grote hoeveelheden dierlijke eiwitten uit vlees, vis en eieren zijn erg belastend voor je nieren. Dit heeft te maken met de afvalstoffen die vrijkomen tijdens het verteren van deze eiwitten. Deze dierlijke eiwitten en verzadigde vetten zijn weer erg belastend voor je lever.

Deze dierlijke producten bevatten géén vezels, welke nodig zijn voor een optimale darmflora. Daarnaast krijgt je lichaam vaak veel te weinig vitaminen en mineralen binnen. Wanneer je logisch na denkt is het toch eigenlijk heel vreemd om fruit, groenten, peulvruchten en granen te vermijden terwijl deze zo bomvol gezonde voedingstoffen zitten?

Het lichaam raakt ook erg verzuurd (alkalisch) wanneer het op lange termijn zo eiwitrijk gevoed wordt. Dit komt door het proces dat ons lichaam in gang zet wanneer het al deze overtollige dierlijke eiwitten moet afbreken. Deze afvalstoffen zijn erg slecht voor ons lichaam en zorgen er voor dat je zelfs gezondheidsklachten kan gaan ervaren. Zeker wanneer daar tegenover onvoldoende fruit en groente wordt gegeten kan ons lichaam veel last krijgen van deze verzuring. Er zijn nog tal van andere gevolgen die op de lange termijn kunnen worden ondervonden als je koolhydraatarm blijft eten. Zo kan een geruime tijd koolhydraatarm eten ook zorgen voor een vertraagde werking van de schildklier, een hormonale disbalans, een slechter immuunsysteem en een hogere aanmaak van cortisol, het stresshormoon.

Ga altijd voor lang termijn resultaten

Koolhydraten, glucose dus, is de energiebron voor je hersenen. Wanneer je een langere tijd koolhydraatarm gegeten hebt heb je vast de negatieve effecten ervaren. Lusteloosheid, concentratieproblemen… Maar ook een fletse huid, dof haar, vieze geur uit je mond of nare transpiratie luchtjes etc. Ik neem aan dat je graag gezond en fit oud wil worden. Dat bereik je door juist door gezonde koolhydraten te blijven eten en je niet te laten leiden door tijdelijke diëten. Zoals bij elk dieet stagneert het afvallen na een aantal weken, dus ineens zijn de voordelen als sneeuw voor de zon verdwenen. Ieder dieet waarbij je je kcal inname beperkt is in het begin een garantie voor succes. Echter kunnen we ons beter afvragen hoe we ons lichaam op de lange termijn naar behoefte kunnen voeden.

Wat wil je wel eten?

Eet alles wat de natuur je te bieden heeft. Koop wanneer mogelijk lokaal, seizoensgebonden en vers. Eet in een week alle kleuren van de groente en fruit afdeling. Voeg dagelijks groene (blad)groenten toe aan je voeding. Eet minder dierlijke productenen als je dit wel doet koop dan bij de lokale slager en kies altijd voor biologisch. Kies vaker voor plantaardig. In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken leveren plantaardige producten je gezonde eiwitten en vetten. Denk eens aan noten, zaden en pitten. Boordevol omega 3 en eiwit en een stuk gezonder dan alleen maar het eten van vlees, vis en ei. Wanneer je wel gaat voor dierlijke producten verdiep je dan eens in de voorgeschiedenis. Heeft het dier goed te eten gehad? De buitenlucht gezien en gras gegeten? Heeft de vis algen en kleine diertjes gegeten of is het gevoerd met gemalen vismeel en soja? Maak van je volkorenboterham een echte maaltijd met groentespreads, kiemgroenten, sla, hummus en olijven. Laat zo’n cracker van gebakken lucht met een laag light smeerkaas maar achterwegen.

Disclaimers:

  1. Koolhydraatarm eten kan op de korte termijn zorgen voor een boost m.b.t. gewichtsverlies en is niet direct ongezond te noemen.
  2. Ketose is niet ongezond. Zeker niet wanneer dit wordt bereikt doormiddel van periodes van vasten. Dit heeft zelfs veel gezondheidsvoordelen.
  3. Dit artikel gaat uit van een gemiddeld gezond persoon en niet van uitzonderingen.
WhatsApp chat